Werkwijze psychologische begeleiding
Een therapie begint steeds met een grondige analyse van je hulpvraag. We kijken naar hetgeen je wil veranderen in je leven en wat maakt dat je hiertoe niet komt. Op basis hiervan wordt er in samenspraak een behandelplan opgesteld. Er worden handvaten aangereikt om je leven opnieuw in eigen handen te nemen zodat je het leven kan leiden dat jij wil. Hiertoe wordt niet alleen gewerkt met technieken vanuit de gedragstherapie; acceptatie- en mindfulnesstechnieken kunnen ook aan bod komen. De therapeutische relatie vormt hierbij een veilig oefenterrein.
De voortgang van de therapie wordt regelmatig geëvalueerd. Er wordt namelijk gewerkt met concrete behandeldoelstellingen. Hierop wordt regelmatig teruggegrepen. Zo krijg je ook zelf zicht op je evolutie. Therapie beoogt immers zelfredzaamheid. Dit is ook de reden waarom er steeds aandacht besteed wordt aan terugvalpreventie: het vermijden van soortgelijke problemen in de toekomst.
Werkwijze loopbaanbegeleiding
Loopbaanbegeleiding is een proces waarbij het ontdekken, versterken of ontwikkelen van je loopbaancompetenties centraal staat zodat je nu en in de toekomst je loopbaan zelf actiever kan beheren en je positie op de arbeidsmarkt kan versterken. Jij hebt dus een actieve rol in de begeleiding. We gaan uit van wat jij belangrijk vindt op werkgebied en onderzoeken wat jij kan DOEN om hieraan vorm te geven. Resultaat is een persoonlijk ontwikkelplan (POP) met concrete actiepunten op korte en middellange termijn.
Werkwijze supervisie
Supervisie is gericht op het verbeteren van het professioneel functioneren en steeds op maat van de supervisant. Het kader is (cognitieve) gedragstherapie met invloeden vanuit ACT, CFT en FAP. Vaak vertrekken we vanuit casuïstiek. Het opstellen van casusconceptualisaties en behandelplannen maakt daarom een groot onderdeel van de supervisies uit. Via modelling, rollenspel en feedback op therapeutische gesprekken krijg je meer zicht op je functioneren en kan je je therapeutische vaardigheden inoefenen en versterken. Daarnaast is er ook aandacht voor de persoon van de therapeut en diens context. Therapie gebeurt immers niet in een vacuüm.